Ucapan saya

Selamat datang d'blog saya,yang serba sederhana.



blog ini terbina untuk meluahkan perasaan dan mengisi waktu yang kosong. kepada penulis blog yang telah menyalin atau mencetak karya yang ada dalam blog ini,tanpa seizin saya,di harap me-delete daripada blok anda.



Terima kasih,,atas kerja samanya n perhatianya,,saya sangat menghargainya..

Kamis, 30 Desember 2010

Kurengkuh Duka Nestapamu! 2

Kepandaian yg di peroleh Djohan berdasarkan pengalaman, memberanikan diri terjun menjadi tukang tadah barang barang selundupan. Lalu barang barang selundupan itu dioper pada agen agen yg nak membeli. Pernah dua kali Djohan tertangkap oleh yg berwajib. Tapi berkat taktiknya yg licik, dia dapat di bebaskan. Untuk membersihkan nama buruk, Djohan pindah dari tanah kelahirannya.

Sampai suatu ketika usaha Djohan berkembang pesat. Namun tak luput dari incaran polisi. Meski demikian nasib baik jatuh pada dirinya. Dia berkenalan dengan tuan Burnama. Perkenalan itu diawali dalam usaha perkayuan. Cara Djohan ulet menangani pekerjaan menimbulkan simpati tuan Burnama. Kesempatan ini tak di sia siakan Djohan. Dia terus mendekati tuan Burnama. Berusaha mengambil hati tuan Burnama sehingga Djohan mendapat kepercayaan.

Sifat manusia memang tak pernah puas. Dan Djohan terlalu ambisius untuk menjadi wakil tuan Burnama. Dengan cara yg hebat dan ambisiusnya bisa menjadi kenyataan. Tuan Burnama menarik Djohan sebagai orang kepercayaannya. Diberi infentaris kereta. Tiap bulan menerima gaji penuh sebagai pegawai kantor. Nak apa lagi? Ini sudah namanya kejatuhan bintang terang. Atas usul Djohan untuk mengikuti kursus managemen disambut baik oleh tuan Burnama. Enam bulan Djohan mengikuti kursus itu sudah dinyatakan lulus. Langsung Djohan diberikan kepercayaan penuh untuk memegang perusahaan tuan Burnama. Djohan telah diangkat menjadi anak kandungnya. Tinggal satu rumah bersama keluarga tuan Burnama, yg ternyata hanya mempunyai anak gadis semata wayang.

Selama 3thn menjadi keluarga Burnama, baru dua kali berjumpa dengan anak gadisnya. Sebab Rita sedang menyelesaikan studynya di Jerman. Menurut keterangan Rita akan kembali ke Tanah Air akhir tahun ini.

Foto foto Rita yg tergantung di dinding posenya memang aduhai. Tapi wajah Rita tak begitu cantik. Mungkin kerna dia hidup kaya jadi kelihatan memikat. Bila di bandingkan dengan Marina perbedaan itu sangat jauh.

*****

Malam itu Djohan sengaja meluangkan waktu untuk berkumpul dengan kedua orang tua Rita. Wajahnya tak secerah hari hari kemarin. Kali ini wajah Djohan sendu dan risau.

"Ayah...saya ingin membicarakan sesuatu," kata Djohan serak.
Burnama memandang Djohan sambil senyum senyum.

"Katakanlah,"

"Maafkanlah sebelumnya,ayah."

"Hai, kenapa malam ini kau nampak lain?"

Djohan terpaku. Dia tambah risau ditatap Burnama dan istrinya.

"kau pernah membuat kesalahan?" tanya Burnama.
Djohan menggeleng.

"untuk apa minta maaf?"

"Saya telah..," kata kata Djohan terhenti di kerongkongan.

"kau kenapa?" Burnama dan istrinya sangat serius.

"Saya telah menodai seorang gadis dan keluarganya menuntut agar segera mengawininya," kata Djohan risau.

Burnama dan istrinya terkejut bukan kepalang. Serentak Burnama bangkit dari tempat duduk dan menatap tajam Djohan. Sebaliknya Djohan tak berani memandang kedua orang tua Rita. Dia hanya tertunduk dalam himpitan perasaan risau.

"siapa nama gadis itu!" tanya Burnama.

"Marina."

"Yang pernah kau bawa kemari itu?"

"Ya, ayah."

"Aku tak setuju kau menikah dengan gadis itu!" tukas Burnama.

Djohan panik mendengar keputusan ayah angkatnya. Kali ini Djohan memberanikan diri memandang Burnama lalu berpindah ke istri Burnama. Tapi kedua orang tua itu memalingkan muka. Tak ingin bertatapan dengan Djohan. Tatapan Djohan mengandung rasa belas kasihan.

Burnama berjalan mondar mandir didepan Djohan sambil menghisap pipa rokoknya. Nampaknya Burnama ikut gelisah. Apa yg diharapkan selama ini bisa hancur berantakan. Akan sia sia menjodohkan anaknya dengan Djohan. Burnama ingin melihat anak gadisnya dapat hidup bahagia disamping Djohan. Maka Djohan sampai kini tak paham apa sebenarnya yg dikehendaki kedua orang tua angkatnya ini. Sampai Rita yg tinggal di Negeri Orang sudah mengetahui rencana kedua orang tuanya. Rita dengan gembira menyambut rencana itu. Sebab Rita mencintai Djohan. Djohan tampan dan memikat.

"Ayah, saya memohon kerelaan," pinta Djohan memelas.

"Aku tetap melarang!"

"Tapi..."

"keputusanku tak bisa dirubah!"

rasanya Djohan ingin menangis sejadi jadinya di depan kedua orang tua angkatnya. Memohon rasa belas kasihan. Kerelaan agar dia bisa mengawini Marina. Djohan sangat mencintai Marina dan Djohan terancam nyawanya jika tak mengawini gadis itu.

"Djohan, demi masa depanmu, turutilah kata ayahmu," Rosmari istri Burnama menasehati Djohan.

Dengan cara lemah lembut dan penuh kasih sayang, Rosmari membimbing Djohan masuk ke dalam bilik. Sikap Rosmari memang penuh perhatian terhadap Djohan. Sampai Djohan merasakan kasih sayang dan perhatian Rosmari melebihi ibu kandungnya.

"Djohan, sudah saatnya kau mengetahui segalanya," kata Rosmari lunak.

"saya tak paham selama ini,"


bersambung.,

2 komentar:

  1. jilid 1 kat mana? terus ada jilid 2-3 je

    BalasHapus
  2. He he ada,!sorry saya lupa kasih tajuk utk bab awal,nak cepat!!

    Kalau nak baca bab awal sila klik recent post yg x pny tajuk hnya,nama bulan des 29,2010. Atau cari di arsip blog kalau ada teks selama di perjalanan Djohan rasa seram sejuk,itu bab awal.

    Thank'zZ DR Love:-)

    BalasHapus